Start Omhoog Vélo-Physique Bicycle Physics Fisica de la Bici
                                            Wieltjeszuigen
                

    

Wieltjeszuigen
De turbulente zone die achter de fietser ontstaat heeft ook zijn voordelen. Immers, indien zij de fietser achteruit trekt zal zij ook een wieltjeszuiger vooruit trekken.  Er zijn ons geen wetenschappelijke metingen bekend op reële fietsers, maar allerlei vormen en voorwerpen werden in windtunnels bestudeerd en er zijn enkele merkwaardige resultaten gevonden. Voor twee verticale achter elkaar staande cilinders (rijders) wordt het aanzuigeffect bepaald door de verhouding van de afstand tussen de cilinders, tot de diameter van de cilinders. Wanneer de afstand groter is dan 4 maal de diameters, is er helemaal geen effect meer. Wanneer we de afstand verkleinen tot ongeveer twee diameters, dan zal de achterste fietser ongeveer 25 % minder vermogen moeten leveren om aan dezelfde snelheid te rijden dan hij zou nodig hebben bij een solo rit. Merkwaardig genoeg werd vastgesteld dat ook de voorste cilinder (fietser) ongeveer 15 % aan vermogenwinst boekt. Fietsers die kwaad worden wanneer iemand in hun wiel kruipt hebben het dus bij het verkeerde eind. Zij zouden dankbaar moeten zijn. Ten andere, voorrijders zullen meestal effectief een beter gevoel hebben, en dit is dus niet alleen psychologisch. Gestroomlijnde fietsen, zoals de superfiets moeten vooral niet achter elkaar gaan rijden. Indien zij op één lengte van elkaar rijden ondervindt de voorrijder een sterk voordeel, terwijl de ''slimme'' wieltjeszuiger sterk wordt afgestraft en tot drie maal meer weerstand ondervindt.
Is er ook een effect wanneer twee fietsers naast elkaar rijden? Twee niet gestroomlijnde cilinders die op 1 diameter afstand naast elkaar rijden ondervinden elk een vermogenwinst van 15 %. Als ze echter dichter bij elkaar komen zullen ze eerder vermogenverlies lijden. Gestroomlijnde fietsen die naast elkaar rijden ondervinden steeds een grotere weerstand omdat zij steeds elkaars laminaire luchtstroom verstoren. Gewone fietsers moeten dus dicht bij elkaar en achter elkaar rijden, gestroomlijnde fietsers moeten elkaar mijden als de pest!

Hoe groot is het verschil in en uit de wind ?
We hebben een semi-wetenschappelijke test gedaan met 2 fietsers van ongeveer zelfde gewicht en zelfde postuur.. Fietser 1 reed de ganse rit op kop van een groep van 25 wielertoeristen, terwijl fietser 2 systematisch op de 2° of 3° rij reed. De rit was 100 km lang met een totaal van 650 hoogtemeters. De gemiddelde snelheid was  27  km/h. Op elke fiets monteerden we een identiek afgestelde vermogenmeter.
Het gemeten gemiddeld vermogen van de koprijder was 145 W, terwijl de beschermde fietser slechts een gemiddeld vermogen van 113 W moest leveren.
Deze getallen zijn natuurlijk afhankelijk van het profiel van de rit en van de gemiddelde snelheid. Wanneer meer klimwerk moet geleverd worden zal het verschil tussen de twee fietsers kleiner zijn. Bij hogere snelheid of sterke kopwind zullen de verschillen proportioneel eerder groter zijn.
In elk geval stof tot nadenken.

 

Laatst bijgewerkt: 23 augustus 2010